Opvallend is de rol die de omroepen speelden om Loosdrecht mogelijk te maken. Vooral de VARA droeg haar steentje bij, samen met de NOS. Voor de programmering werd gebruik gemaakt van het netwerk tussen de festivals via de European Broadcast Union. Met Montreux voorop en een buitengewoon actieve Italiaanse RAI. Zo kon Loosdrecht op zijn eigen manier een programma bouwen. Zelfstandig , onafhankelijk van impresario’s en los van het Haagse Newport Jazz Festival, de voorloper van het North Sea Jazz Festival. Onder invloed van de omroepen, werd in 1971 het festival omgebouwd van het over de zomervakantie verspreide Concours naar een compact 5-daags Festival. De middagen werden gevuld met het Concours, met als winnaar het Jurre Haanstra-kwartet dat van Jury-voorzitter Kenny Clarke een 10 kreeg! Niet tot ieders genoegen. In de pers lezen we ” kraak noch smaak muziek, onpersoonlijk en krachteloos”. Volgens NRC/Handelsblad bleef het kwartet in het vage. Die krant zag geen beroepscarrière voor hen weggelegd. Later dirigeerde Jurre het Metropole en andere orkesten en won prijzen. De avonden waren voor Nederlandse professionals als Theo Loevendie, Hans Dulfer, Willem van Manen, Willem Breuker, Cees Schrama, Rob Madna, Pim Jacobs, ja wie niet al. De Amerikaanse bijdrage was ook al niet mis: Stan Getz, Bobby Hutchinson, Clarke Terry, Harold Land e.v.a. Festivalproducer Joop de Roo (naast Aad Bos) stelde voor Loosdrecht 1971 een speciale ruim 20-mans Festival Big Band samen met Nederlandse, Europese en in Europa werkende Amerikaanse musici o.l.v. Jerry van Rooyen. Uit 2015 herinneren we ons de door Gert Jan van den Dolder speciaal voor het Loosdrecht festival opgezette Loosdrecht Big Band met ook ruim 20 muzikanten. Daarvan speelden Ack van Rooyen en Eric van Lier ook in de 1971 Big Band mee.