Door Pim Fenger – Het Loosdrecht Jazz Festival van nu werd in 2014 opgericht: wederopstanding van de belangrijke positie die Loosdrecht vanaf 1958 innam. Thuishaven van de Nederlandse Jazz. Het door notaris Sebastiaan Kreugel vastgelegde doel zegt dat het festival de historische betekenis van Loosdrecht Jazz in acht neemt. Daarmee lijkt het Festival van nu de unieke erfgenaam van het fameuse Loosdrecht Jazz Concours dat van 1958-1970 in de loods van Jachthaven Van Dijk de toon zette. Maar niet heus, er zijn twee voorgangers die het erfdeel claimen: de voortzetting vanuit Loosdrecht naar Laren en later Amsterdam. En het Loosdrecht Festival in de Swingboei. * Van Concours naar Internationaal Jazz Festival Het sinds 1958 jaarlijks op zes achtereenvolgende zomerse zondagen in jachthaven van Dijk georganiseerde Loosdrecht Jazz Concours werd in 1971 omgedoopt tot het International Jazzfestival Loosdrecht. Aad Bos,VARA presentator en vast jurylid van het Concours herinnert zich de ambitie om van ‘Loosdrecht’ een internationaal festival te maken. Hoe sfeervol Loosdrecht ook was en hoe geschikt ook voor het houden van concoursen, de plannen voor een internationaal festival pasten niet in de verbouwde botenloods van jachthaven Van Dijk. Laren lag op de loer. Daar werden vanaf 1973 in Singer tijdens een jazz-vijfdaagse de aktiviteiten uitgebreid: Clinic; Film en Foto; Concerten en een Concours. In 1980, zeven jaar later, verlaat het Festival zijn vertrouwde Gooise stek bij het Laren’s Museum en verhuist naar het Cultureel centrum de Meervaart in Amsterdam dat met zijn oktober jazzmaand indruk had gemaakt. Er kan daar meer. Zaal en zaaltjes zijn flexibel .”Eet- en drankgelegenheden zijn allemaal vlak bij elkaar”, sprak Michiel de Ruyter in de Twentse Courant. * Van Concours naar Swingboei Terwijl het Internationale Jazz Festival zich vanaf 1973 voortzette in Laren, en later Amsterdam, liet Loosdrecht het er niet bij zitten. Met als drijvende krachten secretaris Yvonne Siemons en penningmeester Jasing Chu werd de Stichting Loosdrecht Festival opgericht die na een geslaagde try-out in 1981 een jaar later een volwaardig Loosdrecht Festival organiseerde. Het festival was ruim opgezet, met cabaret, telebingo en gala-dansen. Maar de kern van het Loosdrechtse zomerfeest was het door Pim Jacobs gepresenteerde Internationaal Jazz Festival. “Loosdrecht swingt weer” kopt het Algemeen Dagblad in een lovende beschouwing over het programma 1982. Aan prijzen geen gebrek. Naast de wederopstanding van de Wessel Ilckenprijs kende het festival de Loosdrecht Festival Promotion Prize en de Max van Praag Award voor de beste begeleider. Maarten van der Grinten bijvoorbeeld, begeleidde in 1991 op gitaar de 23 jarige Wessel Ilcken Prijswinnaar Benjamin Herman. En hoe. Hij won er de Max van Praag Award mee.